Türkiye’nin gizli hazinesi
Türkiye’nin gizli hazinesi
Uçakta kabin memuruna saldırdı
Uçakta kabin memuruna saldırdı
Barış Boyun'a 349 yıl hapis talebi
Barış Boyun'a 349 yıl hapis talebi
İzmir'de markette cinayet
İzmir'de markette cinayet
123456789
Türkiye’nin gizli hazinesi
Türkiye’nin gizli hazinesi
Uçakta kabin memuruna saldırdı
Uçakta kabin memuruna saldırdı
Barış Boyun'a 349 yıl hapis talebi
Barış Boyun'a 349 yıl hapis talebi
İzmir'de markette cinayet
İzmir'de markette cinayet
123456789

Tüketici Güveni mi? Nedir ki. . .

Merhaba,

Gündemdeki bir haberi bu hafta konuşalım istedim.

Basında çıkan haberler tüketici güveninin arttığını belirtiyor.

Peki nedir bu tüketici güven endeksi? Hatırlayalım.

Tüketici güven endeksini, kişilerin gelecek bir yıllık döneme ait; kendi mali durumuna ilişkin beklentilerini, genel ekonomiye ilişkin beklentilerini ve gelecek döneme ilişkin harcama ve tasarruf eğilimlerini yansıtan bir gösterge olarak tanımlayabiliriz.

Beklentileri ne oluşturur diye bakarsak genel olarak en basit haliyle; geçmiş deneyimler, mevcut durum, geleceğe yön verecek otoritelerin bugünden açıkladığı planlar ve kuşkusuz karar mercilerine olan güven olarak ifade edebiliriz.

TÜİK bu endekse ilişkin yaptığı çalışmaları rakamsallaştırarak her ay açıklamakta. Nitekim Kasım ayı için açıklanan rakam 76,6 seviyesinde. Ancak işin ilginç yanı haberlerde “Tüketici güveni zirvelerde, artıyor” vb. türünden ifadeler görüyoruz. Önceki aylarda açıklanan rakamların Kasım rakamının altında olması bu yorumları yapmaya yeterli olarak kabul edilmiş demek ki.

Aslında güven endeksi 100’ün altında ise teorik olarak beklentilerin kötümser yönde olduğu, ekonomide büyümenin yavaşlayacağı, kişilerin harcama ve tasarruf eğilimlerinin düşeceği sinyalini verir. Endeks 100-200 arasında ise beklentilerin iyimser olduğu ve ekonomide büyüme yönünde bekleyişler olduğuna ilişkin yorum yaparız.

Bu gösterge aslında bir anlamda geleceğe ilişkin üreticilere de sinyal verir. Bu açıdan önemli ve öncü bir göstergedir. Eğer beklentiler kötümser ise üreticiler fiyatlamada daha hassas davranma, pazarlamada daha yoğunlaşma, kampanyalara daha fazla yönelme eğilimi gösterecektir. İyimser beklentilerde ise üretim ve stok planlaması, satış stratejileri gibi çalışmalara veri oluşturacaktır.

Konuyu toparlayalım. Mevcut durum itibarıyla tüketici güven endeksinin durumunu grafikte göründüğü şekliyle ifade etmek mümkün:


Kaynak: TÜİK

Rakamlara bakın, rakamın ne ifade ettiğini hatırlayarak yorumu siz yapın.

Haftaya görüşmek üzere.

Sağlıkla ve mutlulukla kalın. . .

“Rakamın kendisi daima doğrudur, önemli olan ona nasıl baktığın ve yorumladığındır.”