Cumhuriyet'in tarihi ve stratejik öneme sahip yapıtlarından Atatürk Havalimanı'nın 'millet bahçesi'ne dönüştürülmesi için düğmeye basıldı. Tarihi 1912 yılına kadar uzanan havalimanının yıkımına başlanması İstanbul için büyük bir kayıp olarak değerlendiriliyor.
'Atatürk Havalimanı Yok Edilmemelidir' makalesinde Emekli Hava Pilot Tümgeneral İrfan Sarp, Atatürk Havalimanı'nın önemine dair "Havaalanlarıyla ilgili dünyada çok iyi bilinen vazgeçilmez bir kural vardır. Havaalanları bir ülkenin stratejik değerleridir ve mutlaka elde tutulmalıdır. Havaalanları bir defa elden çıktı mı bir daha geri gelmez" uyarısında bulundu.
Atatürk Havalimanı, askeri amaçla 1912'de kurulan Cumhuriyetin değerlerinden biri olan "Yeşilköy Meydanı" adıyla ilk kez faaliyete geçti. Dünyada kurulan ilk 10 havalimanından biri olan meydan, 1985'te "Atatürk Havalimanı" ismini aldı.
Atatürk Havalimanı sivil kullanıma odaklı bir havalimanı olmasına rağmen, askeri özellikleri güçlendirilen, LCN değerleri yüksek, sığınakları bulunan bir havalimanıydı. NATO üyelerine bildirilen NATO intikal meydanı olarak kullanılıyordu. Fakat İstanbul Havalimanı'nın açılmasının ardından Atatürk Havalimanı'nın millet bahçesine çevrilmesi, stratejik faydası yitirilmiş bir alan olduğunu gösteriyor.
Askeri ihtiyaç gündeme gelebilir
Atatürk Havalimanı'nın varlığının devam ettirilmesi için en önemli gerekçelerden biri de, bu havalimanının gerektiğinde askeri amaçlarla kullanılmasına olan ihtiyaçtı. Atatürk Havalimanı, batı bölgesinde muhtemel bir hava harekâtı için zamanında tahsis edilen fonlarla meydanın askeri bölümünde muharip av-bombardıman jet uçaklarının emniyetle korunması amacıyla NATO standartlarında beton uçak sığınakları inşa edilmişti. Atatürk Havalimanı'nı kullanan havayolu uçaklarının zaman içinde yoğunluğunun giderek artmasıyla, meydanda gece konaklayacak uçaklar için park sahaları yetmeyince, çare olarak askeri bölgedeki bu sığınaklar yıkılmış ve bu geniş sahaya uçak park yerleri yapılmıştı.
Uçak sığınaklarının yıkılması, bu havalimanın askeri ihtiyaçlarının ortadan kalktığı şeklinde asla düşünülmemeli. Gelecek yıllarda da bu havalimanının askeri ihtiyaçlar için kullanılabileceği; hatta gerginlik zamanlarında bu havalimanına konuşlanacak muharip jet uçaklarının caydırıcı bir rol oynayacağı dikkate alınarak kırılan pistlerin tamir edilerek uçuş faaliyetleri için mutlaka açık tutulması gerekiyor.
Dünyadan bir örnek olarak Berlin Tempelhof Havalimanı, 1923 yılında Ulaştırma Bakanlığı tarafından kurulmuştu. Alman Nazi Almanyası tarafından 1936-1941 arasında faaliyette olan ve büyük ölçekli bir yapılandırmaya gitmişti. 2008 yılında kapatılan Tempelhof Havalimanı, günümüzde acil durumlar için faal tutuluyor.
Joeby Ragpa
This template is so awesome. I didn’t expect so many features inside. E-commerce pages are very useful, you can launch your online store in few seconds. I will rate 5 stars.
ReplyAlexander Samokhin
This template is so awesome. I didn’t expect so many features inside. E-commerce pages are very useful, you can launch your online store in few seconds. I will rate 5 stars.
ReplyChris Root
This template is so awesome. I didn’t expect so many features inside. E-commerce pages are very useful, you can launch your online store in few seconds. I will rate 5 stars.
Reply