ANKARA- Kapadokya Balon Üretim ve Bakım AŞ Müdürü Ahmet Erdil, sıcak hava balonuyla uçuş maliyetlerinin ciddi biçimde arttığına dikkat çekerek "Yaklaşık iki ay öncesine kadar yabancı turistlerden ziyade yerli turistler vardı. O dönemde kişi başı fiyatlar 600-700 TL civarındaydı. Şu an kişi başı fiyatı 200-250 euro. Bu da yaklaşık 4 bin 500 TL" dedi.
Kurban Bayramı tatilinde Kapadokya'yı tercih eden turistler, balonla gökyüzünü gezmeyi tercih etti. Ancak propan gazı ve yakıt fiyatları artışı balon turlarını da vurdu.
Sıcak hava balon pilotu olan Erdil, GAZETE DURUM'a balonla uçuş fiyatları hakkında şunları söyledi:
Fiyatlar uçtu: Yaklaşık iki ay öncesine kadar yabancı turistlerden ziyade yerli turistler vardı. O dönemde kişi başı fiyatlar 600-700 TL civarındaydı. Bu tutar da sırf balonlar uçsun, ekipmanlar çürümesin diye uçuşun maliyetine denk geliyordu. Şu an kişi başı fiyatı 200-250 euro civarında. Bu da yaklaşık 4 bin 500 TL. Tabii şartlara göre fiyatlarda değişiklik olabilir. Balonlar iki kişilik sepetlerden başlıyor, 28 kişiliğe kadar var. Genelde operasyonlarda 20-28 kişilik sepet kullanılıyor. “Ben sadece iki kişi uçmak istiyorum” denilirse o zaman küçük sepet tahsis ediliyor. Günde bir uçuş hakkınız var ve o hakkınızı siz iki kişi için kullanırsanız 26 kişiyi uçuramamış oluyorsunuz. Dolayısıyla 28 kişilik para ödeyip, 2 kişilik sepette uçabilirsiniz.
Maliyetler çok yüksek: Yurt dışından gelen misafirlerle birlikte balona olan talep de arttı. Yolcular acente üzerinden geliyorlar. Piyasayı balon firmaları değil, acenteler belirliyor. Talep arttıkça balon uçuş fiyatı da ona göre yükseliyor. Son zamanlarda maliyetlerin de artmasıyla balon uçurmak çok masraflı hale geldi. Hayat pahalılığıyla birlikte herkes “Biz, bu fiyata çok pahalı diyorduk ama şartlara göre normalmiş” diyor. Operasyon, servis minibüsleri, pilotlar, yer ekiplerinden oluşan çok geniş bir kadro söz konusu. Şu an bir balon yaklaşık 150 bin euro. Bu da 2,5 milyon TL'yi geçiyor. Maliyetler yüksek, propan gazı ve yakıt fiyatları arttı. Bunları düşününce balon turu fiyatı beklenenin altında. Pahalılık göreceli tabii. Kimisine göre bir saat sonra paranızı çöpe atıyorsunuz. Asgari ücretle çalışan biri için 3-4 bin TL harcayarak balona binmek gerçekten imkânsız, ancak aylık geliri 40-50 bin TL'yi aşan insanlar için hiçbir şey değil.
Uçak araç, balon amaç: Uçaklar insanların ulaşım için kullandığı bir araç, balon ise amaç. Bölgeye sadece balona binmek için gelen insanlar var. Bu sektörün devam etmesi için kâr elde etmesi lazım. Maliyetine uçarak nereye kadar sürdürebilirsiniz... Balonların bakım giderleri, işletme, personel, araç giderleri var. Maliyetleri düşününce, gelip gören insanlar fiyatlara hak veriyor. Ama sosyal medyada yapılan paylaşımlarda “Yabancılar uçar, Türkler seyreder” yazılıyor. Bizim hem yerli hem yabancı yolcularımız var. Ben her inişten sonra insanlara fiyatları da soruyorum. Basit görünse de çok geniş bir operasyon. Şu ana kadar bana “Haksızsınız” diyen çıkmadı.
Gece saat 03.00'te kalkış alanına gidiyoruz: Organizasyon aşaması, rezervasyon ile başlıyor. Misafirler hangi otelde kalacak, saat kaçta, hangi minibüs alacak, hangi balonda uçacak, pilot kim olacak, yer ekibi kim olacak diye planlama yapılıyor. Pilotlara program gidiyor. Biz, gece saat 03.00'te kalkış alanına gidiyoruz. Hava şartlarına göre her gün farklı bir yerden kalkıyoruz. Yolcular da 1-2 saat sonra geliyor ve Sivil Havacılık'ın uçuş iznini açmasını bekliyoruz. Misafirler balonların şişirilmesini seyrettikten sonra sepetlere biniyor. Pilotlar tarafından yolculara bir emniyet brifingi veriliyor ve uçuş başlıyor.
Rüzgâr tayin ediyor: Kalktığımız anda nereye ineceğimiz belli değil. Rüzgâr tayin ediyor seyrimizi. Rüzgârı kullanmak için bazen yükseliyoruz bazen alçalıyoruz. Bu esnada aşağıda yer ekibimiz ve arkasında robotlu bir cip, iki tane de servis minibüsü uçuş boyunca bizi yerden takip ediyor. Nereye ineceksek onları telsiz irtibatıyla oraya yönlendiriyoruz. Son olarak bir parti yapıyoruz, bu dünyada ilk balon uçuşundan bu yana süregelen bir gelenek. Misafirlerimize günün hatırası olarak bir sertifika verip uğurluyoruz. Yaklaşık 2,5 saatlik bir organizasyon. Saat 04.30'da kalkıyoruz, 07.00 sularında organizasyon bitmiş oluyor. Yazın hava şartlarından dolayı sadece bir kez uçabiliyoruz. Çünkü güneş doğduktan sonra rüzgâr şiddeti artıyor. Bir yılda yaklaşık 240 gün uçuyoruz.
Dünyanın en güvenli hava aracı: Bundan 15-20 yıl öncesine kadar Türkiye'de balon pilotlarının neredeyse tamamı yabancıydı, İngilizler, Mısırlılar ya da Polonyalılar vardı. Şu an tamamı Türk. Uçuş okullarının açılmasıyla birlikte kendi pilotlarımızı yetiştiriyoruz. Balon, çok ilkel bir hava aracı gibi gözükebilir. Üstü kumaş, altı tahta ve ortada ateş yanıyor. Ama dünyanın en güvenli hava aracıdır.
Fotoğraflar: Mustafa Taşkın
Joeby Ragpa
This template is so awesome. I didn’t expect so many features inside. E-commerce pages are very useful, you can launch your online store in few seconds. I will rate 5 stars.
ReplyAlexander Samokhin
This template is so awesome. I didn’t expect so many features inside. E-commerce pages are very useful, you can launch your online store in few seconds. I will rate 5 stars.
ReplyChris Root
This template is so awesome. I didn’t expect so many features inside. E-commerce pages are very useful, you can launch your online store in few seconds. I will rate 5 stars.
Reply