Şefika Kutluer Festivali 24 Kasım'da başlıyor
Şefika Kutluer Festivali 24 Kasım'da başlıyor
Dünyanın en pahalı muzu
Dünyanın en pahalı muzu
Mehmet Ali Erbil hakkındaki iddianame
Mehmet Ali Erbil hakkındaki iddianame
Uğur Dündar'a açılan babalık davası
Uğur Dündar'a açılan babalık davası
123456789
Şefika Kutluer Festivali 24 Kasım'da başlıyor
Şefika Kutluer Festivali 24 Kasım'da başlıyor
Dünyanın en pahalı muzu
Dünyanın en pahalı muzu
Mehmet Ali Erbil hakkındaki iddianame
Mehmet Ali Erbil hakkındaki iddianame
Uğur Dündar'a açılan babalık davası
Uğur Dündar'a açılan babalık davası
123456789

Türkiye'nin ilk kamyon imalatçısı

Ekonomik kriz dev şirketleri de vurmaya devam ediyor, Türkiye’nin ilk kamyon imalatçısının sonu geldi.

AZE Haber Ajansı

Türkiye’nin ilk kamyon imalatçısı olan ASKAM resmen iflas etti. 62 yıllık geçmişi bulunan şirket bu süre boyunca sektöre damga vuran markaları bünyesinde barındırdı. Ancak 2000 yılında yaşanan ekonomik krizin ardından toparlanamayan şirket artık resmen iflas etti. Şirketin iflas haberini ünlü ekonomist Turhan Bozkurt X hesabı üzerinden yaptığı paylaşımla duyurdu: 2000 yılında yaşanan ekonomik krizden etkilenen ASKAM, iflasın eşiğine gelmiş ve 2007 yılında kamyon üretimini tamamen durdurmuştu. Şirketin beklenen iflas haberi ise artık resmen geldi. 

Şirket, 1962’de Chrysler’le ortak olarak kuruldu. Chrysler, Orta Doğu pazarında etkin olmayı istediği için Türkiye’ye yatırım yaptı. Bu kapsamda Çiftler Holding’le ortak girişim başlatan Chrysler, %60’lık payı aldı.

Çiftçiler Holding’in ise %40’lık payı aldığı ortaklık kapsamında; Dodge, Fargo, DeSoto gibi markalar altın kamyon satışları yapmaya başladı. Söz konusu markalar, Türkiye’de kamyon sektörünün liderleri arasına girdi. Fakat Chrysler, ortaklıktan memnun kalmayınca 1978 yılında hisselerini sattı ve şirket tamamen Türk sermayeli olarak yoluna devam etti.

Şirket, 1980’li yıllarda karlılığını artırarak yeni modellerin üretimine başladı. Aynı zamanda ihracat pazarlarını da genişletirken, hızla büyüdü ve Türkiye’nin en büyük kamyon imalatçısı oldu. Öyle ki 2000 yılında 10.000 adet üretim kapasitesine ulaştı.

Fakat rekor üretime ulaştığı yıl küresel ekonomik kriz de başladı ve şirket aynı yıl üretimini durdurmak zorunda kalarak borç batağına battı. Krizin nedeni ise hammaddenin dolar cinsinden alınması, borçlanma ve borcun geri ödenmemesi olarak açıklandı.

Şirket, 2002 yılına geldiğinde Daimler Benz ve Chrysler’in birleşmesi ile yeni bir ortaklığa imza attı. Bu ortaklık ise ASKAM Kamyon İmalat ve Ticaret A.Ş adını aldı ve yeni modellerin üretimi başladı.

Fakat bu ortaklık da fazla sürmeyerek 2003 yılında son buldu. Bu yıl, ASKAM’ın üçte birlik hissesine sahip olan Çiftçiler Grubu, Tatko ve Ruşenşad’ın hisselerini devralarak ASKAM hisselerini tek bir elde topladı. Böylece şirket, yeniden Türk sermayeli bir firma oldu.

ASKAM, 2000’li yıllarda sektördeki rekabet gücünü tamamen yitirdi. Özellikle BMC, Mercedes ve FORD gibi önde gelen firmalarla yarışamadı ve 2007 yılında üretimi tamamen durdurdu. Fakat, yedek parça satışına 2014’e kadar devam etti.