ANKARA- Haziran ayında marketlerde zam şampiyonu ürün patlıcan, fiyatı en çok düşen ürün de karpuz oldu. Markette fiyatı en fazla artan ürün yüzde 47 ile patlıcan oldu. Üreticide 5 lira olan elma, market raflarında 21 lira 92 kuruşa satılırken, üretici ile market arasındaki fiyat farkı yüzde 338,4'e ulaştı.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, haziran ayında üretici ile market arasındaki fiyat farklılıkları ve girdi fiyatlarında yaşanan değişimlere ilişkin açıklamada bulundu.
Haziran ayında üretici ile market arasındaki fiyat farkının en fazla yüzde 338,4 ile elmada görüldüğünü ifade eden Bayraktar, elmadaki fiyat artışını yüzde 257,8 ile kuru üzümün, yüzde 256,2 ile patlıcanın, yüzde 231,9 ile havucun, yüzde 222,3 ile kuru incirin, yüzde 212,3 ile maydanozun takip ettiğini söyledi.
ÜRETİCİDE 5 LİRA
Bayraktar, şöyle devam etti:
"Elma 4,4 kat, kuru üzüm ve patlıcan 3,6 kat, havuç 3,3 kat, kuru incir 3,2 ve maydanoz 3,1 kat fazlaya markette satıldı. Üreticide 5 lira olan elma markette 21 lira 92 kuruşa, 25 lira olan kuru üzüm 89 lira 44 kuruşa, 6 lira 90 kuruş olan patlıcan 24 lira 58 kuruşa, 11 lira olan havuç 36 lira 51 kuruşa, 55 lira olan kuru incir 177 lira 24 kuruşa, 1 lira 99 kuruş olan maydanoz 6 lira 20 kuruşa tüketiciye satıldı. Haziran ayında markette 39 ürünün 23'ünde fiyat artışı, 16'sında fiyat düşüşü görüldü. Markette fiyatı en fazla artan ürün yüzde 47 ile patlıcan oldu. Patlıcandaki fiyat artışını yüzde 27,6 ile sivri biber, yüzde 26,3 ile kuru üzüm, yüzde 17,1 ile kabak, yüzde 16,7 ile kuru soğan, yüzde 16,4 ile zeytinyağı takip etti. Markette fiyatı en çok azalan ürün ise yüzde 32,3 ile karpuz oldu. Karpuzdaki azalışı yüzde 22,2 ile maydanoz, yüzde 19,4 ile yeşil fasulye, yüzde 17,1 ile çilek, yüzde 16,2 ile havuç izledi."
12 ÜRÜNDE ARTIŞ, 11 ÜRÜNDE DÜŞÜŞ GÖRÜLDÜ
Haziran ayında üreticide 31 ürününün 12'sinde fiyat artışı, 11'inde ise fiyat düşüşü görüldüğünü ifade eden Bayraktar, 8 üründe ise fiyat değişimi olmadığını kaydetti. Bayraktar, haziran ayında üreticide fiyatı en çok düşen ürünün yüzde 63,3 ile havuç olduğunu belirterek, "Havuçtaki fiyat düşüşünü yüzde 53 ile karpuz, yüzde 38,7 ile çilek, yüzde 27,9 ile yeşil fasulye, yüzde 24,4 ile salatalık, yüzde 12,5 ile kabak izledi. Üreticide en fazla fiyat artışı yüzde 40,6 ile sivri biberde görüldü. Sivri biberdeki fiyat artışını yüzde 29,7 ile yeşil soğan, yüzde 23,3 ile zeytinyağı, yüzde 17,6 ile ıspanak, yüzde 17,1 ile marul takip etti. Haziran ayında havuç, karpuz, yeşil fasulye salatalık ve kabak arzında oluşan artış fiyatların gerilemesine sebep oldu. Çilekte ise talepte görülen daralma fiyatı düşürdü. Sivribiberde görülen fiyat artışı baz etkisinden kaynaklandı. Mayıs ayında sivribiber fiyatları oldukça gerilemişti. Yeşil soğan, zeytinyağı, ıspanak ve marulda fiyatlar daha çok artan talep nedeniyle yükseldi" diye konuştu.
"FIRSAT VERİLMEMELİ"
Bayraktar, haziran ayı aylık ve yıllık girdi fiyatlarındaki değişimlerine ilişkin de şunları dile getirdi:
"Odalarımız aracılığıyla girdi piyasalarından aldığımız fiyat verilerine göre haziran ayında, mayıs ayına göre, amonyum sülfat gübresi yüzde 5, üre gübresi yüzde 4,2, 20.20.0 kompoze gübresi yüzde 3,4, kalsiyum amonyum nitrat gübresi yüzde 2,3 ve DAP gübresi yüzde 0,9 arttı. Geçen yılın haziran ayına göre ise son bir yılda, amonyum sülfat gübresi yüzde 24,2, üre gübresi yüzde 21,8, DAP gübresi yüzde 4,8, 20.20.0 kompoze gübresi yüzde 2,3 ve kalsiyum amonyum nitrat gübresi yüzde 0,03 oranında azaldı. Mazot fiyatı aylık olarak yüzde 23,1 artarken, son bir yıla göre ise yüzde 12,1 oranında düştü. Besi yemi haziran ayında mayıs ayına göre yüzde 8,2, süt yemi yüzde 7,6, son bir yılda besi yemi yüzde 19,7 ve süt yemi yüzde 19,2 oranında arttı. Elektrik fiyatları son bir yılda yüzde 2,9 oranında arttı. Gübre fiyatlarında 6 aydır oluşan fiyat düşüşünün ardından haziran ayında fiyatlar artmaya başladı. Yıllık bazda düşüş yaşanmaya devam ediyor. Ürün maliyetinin artmaması, üreticinin mağdur olmaması, üretime darbe vurulmaması için tüm girdilerde de fiyatların makul seviyelerde tutulması gerekmektedir. Sezon başında başımıza geldiği gibi, özellikle kriz zamanlarında spekülatif olarak girdi fiyatlarının artırılmasına fırsat verilmemelidir."
Joeby Ragpa
This template is so awesome. I didn’t expect so many features inside. E-commerce pages are very useful, you can launch your online store in few seconds. I will rate 5 stars.
ReplyAlexander Samokhin
This template is so awesome. I didn’t expect so many features inside. E-commerce pages are very useful, you can launch your online store in few seconds. I will rate 5 stars.
ReplyChris Root
This template is so awesome. I didn’t expect so many features inside. E-commerce pages are very useful, you can launch your online store in few seconds. I will rate 5 stars.
Reply