Reza Zarrab, Miami'de evlendi
Reza Zarrab, Miami'de evlendi
Uludağ sömestir tatilinde doldu
Uludağ sömestir tatilinde doldu
Türkiye'nin dünyaya açılan penceresi
Türkiye'nin dünyaya açılan penceresi
Zahide Yetiş'in programındaki skandala inceleme
Zahide Yetiş'in programındaki skandala inceleme
123456789
Reza Zarrab, Miami'de evlendi
Reza Zarrab, Miami'de evlendi
Uludağ sömestir tatilinde doldu
Uludağ sömestir tatilinde doldu
Türkiye'nin dünyaya açılan penceresi
Türkiye'nin dünyaya açılan penceresi
Zahide Yetiş'in programındaki skandala inceleme
Zahide Yetiş'in programındaki skandala inceleme
123456789

Doktorlar da akaryakıt mağduru

Akaryakıt dağıtım şirketi Termopet'in Yönetim Kurulu Başkanı Cemil Direkci, akaryakıtayıl başından bu yana yüzde 140 zam yapıldığını belirterek, akaryakıt satışlarını düştüğünü söyledi. Direkci, “Doktorlar bile dolmuşla işe gitmeye başlamış. Keyfe keder gezme dolaşma da zaten kalmadı” diye konuştu.

Deniz Dalgıç

ANKARA- Akaryakıt dağıtım şirketi Termopet'in Yönetim Kurulu Başkanı Cemil Direkci, yılbaşından bu yana akaryakıta yüzde 140 zam yapıldığını belirterek, yüksek fiyatlar nedeniyle akaryakıt satışlarının belirgin biçimde düştüğünü söyledi. Direkci, “Geçen gün birkaç doktor arkadaşla oturuyorduk. Uzmanlığını almış, 30 yaşını geçmiş doktor arkadaşlar işe dolmuşla gitmeye başlamış. Doktor dediğimiz meslek grubu ortanın üstünde gelire sahiptir. Ancak onlar bile araçlarını kullanamıyor, dolmuşla bir yerden bir yere gidiyorlar. Keyfe keder gezme dolaşma da zaten kalmadı” dedi.  

Direkci, akaryakıt sektöründe yaşananlara ilişkin GAZETE DURUM'un sorularını şöyle yanıtladı: 

Yılbaşından bu yana akaryakıta ne kadar zam geldi?

Yılbaşından bu yana döviz kurundaki artış kabaca yüzde 35 hatta 40'lara yaklaştı. Akaryakıt fiyatlarındaki artış yüzde 130 seviyesinde, yüzde 140'a yaklaştı. Bu da tabii her şeyin fiyatını artırıyor. Ancak, akaryakıtın fiyatı daha da olağanüstü arttı. Bunun yansımalarını görüyoruz.

Nasıl?

Yansıma derken tüketici aldığı ürünün pahalı olduğunu görüyor. Aile bütçesinde veya KOBİ bütçelerindeki akaryakıta dayanan kalemlerdeki artışlar enflasyon olarak yansıyor. Biz meslek erbabı olarak şunun sıkıntısını yaşıyoruz, işletme sermayemiz bu oranda büyüyemedi. Gerek istasyon gerek dağıtım şirketi... İşletme sermayemiz eridi. Bankalardaki bu iş için kullandığımız limitlerimiz yetmiyor. 

Kâr paylarınız ne durumda?

O anlamda yüzdesel kârlıkların azalmasından dolayı kar edememe problemi yaşıyoruz. Bizim akaryakıt sektöründeki kârlıklar maktu rakamlar şeklinde cereyan ediyor. Şu anda diyelim ki bizim kârımız rafineriden pompaya 140 kuruş ama ürünün fiyatı 15 TL'de olsa 140 kuruş, 25 TL'de olsa 140 kuruş. Ürünün fiyatı çok artığı için yüzdesel olarak kâr çok düşüyor. 

Örnek verecek olursak motorinde rafineriden pompaya kârlılık yüzde 6 seviyesine düştü son zamlardan sonra. Benzin de yüzde 5'lerde. Bu rafineriden pompaya olan brüt kâr. Bunun içine nakliye kalemini de eklemeniz lazım. Kabaca yüzde 1'i bulabiliyor. 

Fiyatların kontrol altına alınması için neler yapılabilir? 

Hem bizim sektörümüze mahsus olaylar var, hem de ülke genelindeki hadise var. Bizim sektörümüzü ilgilendiren boyutuyla ürünün (petrol) yüzde 95-96 zaten ithal yolla geliyor. O anlamda bizim çok da yapabileceğimiz bir şey yok. Ürünü, TL'ye çevirirsen ikinci bir husus olan döviz fiyatı, herkesin ortak problemi... Dövizdeki artış akaryakıttaki artışla birleşince katmerli hale geliyor. Döviz artışı konusundaki endişemiz şu; şu anki ucuz faiz politikası enflasyon yaratıyor. Bu ucuz faiz politikasından doğan enflasyon da kendi kendini tutuşturan kısır döngüye sokmuş durumda. Bu politikanın gözden geçirilmesinde yarar var.

Yükselen fiyatlar nedeniyle akaryakıt satışı azaldı mı ?

Evet, tabii ki. Geçen gün birkaç doktor arkadaşla oturuyorduk. Uzmanlığını almış, 30 yaşını geçmiş doktor arkadaşlar işe dolmuşla gitmeye başlamış. Doktor dediğimiz meslek grubu ortanın üstünde geliri olan insanlardır. Ancak onlar bile araçlarını kullanamıyor, dolmuşla bir yerden bir yere gidiyorlar. Keyfe keder gezme dolaşma zaten kalmadı. Tabii ki Türkiye büyük bir ülkedir. Yollardaki kalabalığa bakarak bazı konuları değerlendirmek yanlış olur. Satışlarımıza baktığımızda düşüşü görüyoruz.