Victoria's Secret, ikonik defilesi Cher'in sahne alacağı etkinlikle geri dönüyor.
Victoria's Secret, ikonik defilesi Cher'in sahne alacağı etkinlikle geri dönüyor.
Telefon patlatması 21 yıl önce Kurtlar Vadisi'nde işlenmiş
Telefon patlatması 21 yıl önce Kurtlar Vadisi'nde işlenmiş
Robert De Niro'nun mezar taşı
Robert De Niro'nun mezar taşı
Gece Müzeciliği konserleri başlıyor
Gece Müzeciliği konserleri başlıyor
123456789
Victoria's Secret, ikonik defilesi Cher'in sahne alacağı etkinlikle geri dönüyor.
Victoria's Secret, ikonik defilesi Cher'in sahne alacağı etkinlikle geri dönüyor.
Telefon patlatması 21 yıl önce Kurtlar Vadisi'nde işlenmiş
Telefon patlatması 21 yıl önce Kurtlar Vadisi'nde işlenmiş
Robert De Niro'nun mezar taşı
Robert De Niro'nun mezar taşı
Gece Müzeciliği konserleri başlıyor
Gece Müzeciliği konserleri başlıyor
123456789

Güneş enerjisiyle çalışan ilk "sahte uydu"!

17 binden fazla güneş panelinin kapsadığı tuhaf bir sürdürülebilirlik anıtı, dünyaya yeni bir görünüm kazandırdı: Uçuşun geleceği. Bir Boeing 747'nin kanat açıklığına sahipti, bir SUV kadar ağırdı ve bir damla yakıt tüketmeden dünyayı dolaştı.

Efe "Noki" Kayval

ANKARA- Yenilenebilir enerji potansiyelini sergilemek için 17 binden fazla güneş panelinden inşa edilen Solar Impulse 2 adlı uçak, dünyanın ilk ticarete uygun uydusu olarak görev yapmaya hazırlanıyor. İsviçreli kaşif ve mühendisler tarafından icat edilen uçağı satın alan Skydweller Aero'nun CEO'su Robert Miller, uçağın, süresiz olarak havada kalabilen "sahte uydu" olarak adlandırılabileceğini söyledi. Miller, "Bu, havada kalma süresinin, 30, 60, 90 gün, belki 1 yıl olabileceği anlamına geliyor. Ve bu nedenle, temelde bir uydunun yapabileceğini hayal ettiğiniz, telekomünikasyon ve Dünya görüntülemesi sağlamanın yanı sıra afet müdahalesi ve doğal kaynakların izlenmesi de dahil her şeyi yapabilir" dedi.

2016 yılında, 17 binden fazla güneş panelinin kapsadığı tuhaf bir sürdürülebilirlik anıtı, dünyaya yeni bir görünüm kazandırdı: Uçuşun geleceği. Bir Boeing 747'nin kanat açıklığına sahipti, bir SUV kadar ağırdı ve bir damla yakıt tüketmeden dünyayı dolaştı.

Solar Impulse 2, İsviçreli kaşif Bertrand Piccard ve mühendis Bertrand Borschberg tarafından, yenilenebilir enerji potansiyelini sergilemek için inşa edilmişti. Rekor kıran uçuşundan sonra amacına ulaşmıştı. Ama şimdi kendisine yeni bir amaç ediniyor.

Dünyanın ilk ticarete uygun uydusu

Uçağı yörüngedeki bir uydunun işini yapabilen, ancak daha fazla esneklik ve daha az çevresel etki ile dünyanın ilk ticarete uygun "sözde uydusuna" dönüştürülmeyi amaçlayan ABD-İspanyol girişimi Skydweller Aero tarafından 2019'da satın alındı.

Skydweller'ın CEO'su Robert Miller, uçağın, süresiz olarak havada kalabilen "sahte uydu" olarak adlandırılabileceğini söyledi. Miller, "Bu, havada kalma süresinin, 30, 60, 90 gün, belki 1 yıl olabileceği anlamına geliyor. Ve bu nedenle, temelde bir uydunun yapabileceğini hayal ettiğiniz, telekomünikasyon ve Dünya görüntülemesi sağlamanın yanı sıra afet müdahalesi ve doğal kaynakların izlenmesi de dahil her şeyi yapabilir" dedi.

Daha ekonomik ve çevre dostu

Uyduların inşası pahalıya mal oluyor ve genellikle fosil yakıtlı roketler kullanılarak yörüngeye fırlatılması gerekiyor. Bu da bu tür uygulamalar için uçakların kullanımını daha kolay ve daha ucuz hale getiriyor. Bu uygulama aynı zamanda daha sürdürülebilir, çünkü uydular sınırlı bir ömre sahip ve sonunda hizmet dışı bırakılıyor. Bu da genellikle uzay enkazı sorununu daha da kötüleştiriyor. Son araştırmalar, büyük uydu takımyıldızlarının, Dünya atmosferine yeniden girerken yanıcı kimyasallar salarak ozon tabakasını yok edebileceğini buldu.

Solar Impulse 2'yi satın aldıktan sonra Skydweller, ince ayarlar yapmak için aylar harcadı ve ilk olarak Kasım 2020'de uçtu. O zamandan beri, İspanya'nın güneşli güneydoğusunda 12 test uçuşunu tamamladı. Miller, "Onu bir drone'a dönüştürüyoruz. Pilot güvenlik için orada, ancak şimdi uçağı tamamen otonom olarak uçurabiliriz" diye konuştu.

Kokpitsiz ikinci uçak

Miller, kalkış ve inişin hâlâ pilot uygulaması olduğunu, ancak bir sonraki adımın bunları otomatikleştirecek sistemler eklemek olduğunu söyledi. "O zaman pilotu uçaktan indirebiliriz. Kokpitsiz ikinci bir uçak yapmaya başlamak üzereyiz" diye ekledi. Pilotun ve kokpitin çıkarılması, daha büyük bir yük için yer açarak uçağın haftalar veya aylarca uçmasına izin verecek (Solar Impulse 2'nin en uzun uçuşu beş günden az sürdü).

Miller, uçağın 2023 gibi erken bir tarihte konuşlandırılabileceğine ve binlerce uçak için bir pazar yaratabileceğine inanıyor. Facebook ve Google gibi şirketler geçmişte sahte uyduları test etmiş ancak ticari ürünler geliştirememişti.

Havacılık ve savunma pazarını araştıran The Thiel Group Havacılık ve Uzay Analisti Jeremiah Gertler, Solar Impulse 2 ile ilgili şunları söyledi: "Diğer firmalar yüksek irtifa ve uzun süreli dayanıklılık gerektiren görevler için benzer veya farklı çözümler sunarken, piknikte ilk karınca olmanın ayrı avantajları var."

Okyanusları gözetleme

Uydular gibi, proje de hükümet ve askeri uygulamalar için erkenden ilgi gördü. ABD Donanması, uçağın şu anda 30 saatten fazla uçamayan insansız hava araçlarını kullanarak deniz devriyeleri yürütme kabiliyetini incelemek için Skydweller'a 5 milyon dolar yatırım yaptı. ABD Ordusu, Skydweller ile 14 milyon dolarlık sözleşme imzaladı. Ancak Miller, Skydweller'ı "hükümetler arası olmaktan çok ticari" olarak görüyor.